Det är vanligt att en process med ägarbyte med dess olika skeden räcker 3 - 5 år. Detta innebär att säljaren har fattat beslutet om att avstå redan långt innan köparen får kännedom om objektet. Vanligen har ett företag som man avser att sälja trimmats i försäljningsskick med målet att sälja en ur köparens synvinkel fungerande helhet.
I Finland finns 78 000 över 55-åriga företagare
Köparens fråge-/uppgiftslista
Ur företagsköparens synvinkel kulminerar bedömningen av det företag som skall säljas i följande viktiga frågor:
1. Har företagets affärsverksamhet en framtid?
Den affärsmässiga situationen i ett företag som skall säljas kan uttömmande klargöras med hjälp av Företagstolkens marknadsföringsplan. Med hjälp av marknadsföringsplanen klargörs företagets affärsidé, konkurrenssituation samt framtidsutsikter och planer fäst uppmärksamhet vid företagsverksamhetens personifiering vid den nuvarande företagaren, vilken bor de vara så liten som möjligt.
2. Överensstämmer den helhet som säljs med köparens behov eller ska någon del tas bort?
Ofta ingår i det företag som säljs funktioner eller delar av egendom som inte hänför sig till den egentliga affärsverksamheten och som är ekonomiskt olönsamma.
3. Är köpesumman lämplig
Ett företagsköp är en investering för köparen. Hur stor avkastning vill du få på investeringen? Nivån på investeringen bör överstiga avkastningen på sedvanliga placeringar, såvida inte motivet för köpet är köpet av en säker arbetsplats.
4. Genomgång av lager och maskinpark för det som köps
En faktor som på ett avgörande sätt inverkar på försäljningspriset är det verkliga värdet på lagret och produktionsapparaturen.
5. Produktansvar och risker
Den egendom som ska köpas samt bokslutet bör gås igenom grundligt med hjälp av en expert. Köpsdokumenten bör alttid utarbetas med hjälp av experter.
Copyright 2015 JDC Kehitys Oy - All Rights Reserved - Om cookies
Emme vastaa virheellisten tietojen aiheuttamista vahingoista.