Ohjelma laskee markkinoinnin osuuden prosentteina liikevaihdosta, jolloin näet markkinoinnin toimivuuden. Myöhemmn voit tarkistaa, paljonko liikevaihto kasvoi, kun markkinointia lisättiin.
Esimerkkejä isojen yhtiöiden markkinointipanostuksista eri aloilta (%/liikevaihto)
- Autokauppa 3 %
- Elintarvikevalmistaja 3 - 4 %
- Kodinkonekauppa 3 %
- Päivittäistavarakaupat 1 - 3 %
- Rautakaupat 1 - 2 %
- Leipomot 10 - 20 %
Radion ja verkkosivujen mainoshintoja (alv 0 %)
- Valtakunnalliset kaupalliset radiot (mainos arkena, klo 6 - 21): suosituimmat kanavat 100 - 450 €/30s.mainos. Myydään yleensä kohderyhmäkauppana, jolloin mainos soi eri radiokanavilla. Mainoksen tekokustannukset alkaen 200 €.
- Paikallisradiot: hinnoittelu n.16 - 60 €/30s ja yleisesti mainos tehdään samaan hintaan.
- Digitaalinen markkinointi: Hakusanamainonta netissä (esim. Google): perustuu klikkihinnoitteluun (CPC) eli maksetaan vain, kun netissä klikataan linkkiäsi. Hinta vaihtelee 0,10 – 10 €/kpl avainsanasta riippuen. Kustannuksia voi rajoittaa asettamalla klikkauksille kappalemääräinen raja.
- Sosiaalinen media: maksat joko mainosnäytöistä tai ainoastaan mainosta klikanneista. Voit kohdistaa mainoksesi esimerkiksi asuinpaikan, sukupuolen, iän, harrastusten ja kiinnostusten mukaisesti. Voit itse määrittää mainosbudjettisi päivä-, viikko- tai määräkohtaisesti esim. 1 €/päivä tai 30 €/kk, ylärajaa ei ole.
- YouTube: 30 sek mainos kohdennettuna noin 0,05 - 0,10 €. Katsoja voi 5 sekunnin katsomisen jälkeen ohittaa mainoksen tai jatkaa sen katsomista – maksat vain jos mainoksesi katsotaan kokonaan (tai vähintään 30 sek).
- Display -mainonta: Bannerimainonnassa käytetään yleisesti CPM -hinnoittelua (Cost per Mille) tai CPT (Cost per Thousand) eli hintaa tuhatta näyttökertaa kohti. Bannerihinta esim. Iltalehden verkkosivujen paraatipaikka 24 €/CPM (1000 mainosnäyttöä). Näyttökertojen määrän voit itse valita, min. kampanja 5000 €.
Sanomalehtien ilmoitushintoja (arkisin nelivärisenä alv 0%)
- Ilmaisjakelulehdet ja tilatut paikallislehdet: noin 0,8 – 2,0 €/pmm.
- Aamulehti: 150 x 42 mm noin 816 - 1020 €, mainos 1/4 sivu 150 x 134 mm noin 2608 - 3260 €.
- Helsingin Sanomat: 150 x 42 mm noin 2121 € ja 150 x 180 mm noin 9085 €.
- Hämeen Sanomat: 150 x 42 mm noin 404 € ja 150 x 180 mm noin 1817 €.
- Kaleva: 150 x 42 mm noin 632 € ja 1/4 sivu 150 x 180 mm noin 2434 €.
- Lapin Kansa: 150 x 42 mm noin 503 € ja 150 x 180 mm noin 2050 €.
- Maaseudun Tulevaisuus: tekstissä neliväri-ilmoitus noin 4,55 €/pmm. Esim. ilmoitus sisäsivuilla 150 x 44 mm 628 €.
- Ilmoittelussa kannattaa hyödyntää toistoalennukset, yleensä vähintään 20 %.
Palstamillimetri (pmm)
Yhden palstan levyinen ja millimetrin korkuinen tila sanomalehdessä.
Ilmoituksen hinnan laskeminen: Millihinta x palstaluku x korkeus milleinä.
TV-mainonnan ilmoitushintoja
Mainonta myydään yleisesti kohderyhmäkauppana jolloin hinta vaihtelee suuresti ajankohdan, alueellisuuden ja toistojen mukaan. Mainoksen tekeminen alkaen 1000 €.
Esim. MTV3 Tulosruutu 10 kpl x 10 sekuntia:
- Etelä-Karjala 1403 €
- Etelä-Savo 1403 €
- Keski-Pohjanmaa 1530 €
- Keski-Suomi 1913 €
- Kemi-Tornio 1020 €
- Kymenlaakso 1785 €
- Lappi 1148 €
- Oulu 2499 €
- Pirkanmaa 3570 €
- Pohjanmaa & Etelä-Pohjanmaa 2295 €
- Pohjois-Karjala 1658 €
- Pohjois-Savo 2040 €
- Päijät-Häme 2423 €
- Satakunta 1530 €
- Uusimaa 11 220 €
- Varsinais-Suomi 3060 €
markkinoinnin lisääminen kasvattaa liikevaihtoa