Ohjelma laskee markkinoinnin osuuden prosentteina liikevaihdosta, jolloin näet markkinoinnin toimivuuden. Myöhemmn voit tarkistaa, paljonko liikevaihto kasvoi, kun markkinointia lisättiin.
Esimerkkejä isojen yhtiöiden markkinointipanostuksista eri aloilta (%/liikevaihto)
- Autokauppa 3 %
- Elintarvikevalmistaja 3 - 4 %
- Kodinkonekauppa 3 %
- Päivittäistavarakaupat 1 - 3 %
- Rautakaupat 1 - 2 %
- Leipomot 10 - 20 %
Radion ja verkkosivujen mainoshintoja (alv 0 %)
- Valtakunnalliset kaupalliset radiot (mainos arkena, klo 6 - 21): suosituimmat kanavat 100 - 450 €/30 sek mainos. Myydään yleensä kohderyhmäkauppana, jolloin mainos soi eri radiokanavilla. Mainoksen tekokustannukset alkaen 200 €.
- Paikallisradiot: hinnoittelu n.16 - 60 €/30 sek ja yleisesti mainos tehdään samaan hintaan.
- Digitaalinen markkinointi: Hakusanamainonta netissä (esim. Google): perustuu klikkihinnoitteluun (CPC) eli maksetaan vain, kun netissä klikataan linkkiäsi. Hinta vaihtelee 0,10 – 10 €/kpl avainsanasta riippuen. Kustannuksia voi rajoittaa asettamalla klikkauksille kappalemääräinen raja.
- Sosiaalinen media: maksat joko mainosnäytöistä tai ainoastaan mainosta klikanneista. Voit kohdistaa mainoksesi esimerkiksi asuinpaikan, sukupuolen, iän, harrastusten ja kiinnostusten mukaisesti. Voit itse määrittää mainosbudjettisi päivä-, viikko- tai määräkohtaisesti esim. 1 €/päivä tai 30 €/kk, ylärajaa ei ole.
- Display -mainonta: Banneri 300x600 iltalehti.fi -verkkosivuilla noin 19 €/CPM (1000 mainosnäyttöä), video IS.fi -verkkosivuilla noin 22 €/CPM.
Sanomalehtien ilmoitushintoja (arkisin nelivärisenä alv 0%)
- Ilmaisjakelulehdet ja paikallislehdet: 0,8 – 2,0 €/pmm, ilmoitus: leveys 3 palstaa (117 - 141 mm) x 180 mm 432 € - 1080 €.
- Aamulehti: 150 x 42 mm noin 816 - 1020 €, mainos 1/4 sivu 150 x 134 mm noin 2608 - 3260 €.
- Helsingin Sanomat: 150 x 42 mm noin 1827 € ja 150 x 180 mm noin 8220 € (ma-to tekstissä)
- Hämeen Sanomat: 150 x 42 mm noin 404 € ja 150 x 180 mm noin 1817 €.
- Kaleva: 150 x 42 mm noin 632 € ja 1/4 sivu 150 x 180 mm noin 2434 €.
- Lapin Kansa: 150 x 42 mm noin 503 € ja 150 x 180 mm noin 2050 €.
- Maaseudun Tulevaisuus: tekstissä väri-ilmoitus noin 4,15 €/pmm. Esim. ilmoitus sisäsivuilla 140 x 180 mm 2241 €.
- Ilmoittelussa kannattaa hyödyntää toistoalennukset, yleensä vähintään 20 %.
Palstamillimetri (pmm)
Yhden palstan levyinen ja millimetrin korkuinen tila sanomalehdessä. Palstan leveys normaalisti 39 - 47 mm.
Ilmoituksen hinnan laskeminen: millihinta x palstaluku x korkeus milleinä.
Videomainonta
Liikkuvaa kuvaa käytetään mainonnassa yhä enemmän ja varsinkin tavoiteltaessa nuorempaa kohderyhmää. Mainosvideoiden hinnat 1000 - 10 000 €. Lyhyt ammattilaisen tekemä mainosvideo noin 2000 - 3500 €.
- YouTube: 30 sek mainos kohdennettuna noin 0,05 - 0,10 €. Katsoja voi 5 sekunnin katsomisen jälkeen ohittaa mainoksen tai jatkaa sen katsomista. Maksat vain jos mainoksesi katsotaan kokonaan (tai vähintään 30 sek).
TV-mainonta myydään yleisesti kohderyhmäkauppana jolloin hinta vaihtelee suuresti ajankohdan, alueellisuuden ja toistojen mukaan. Mainoksen tekeminen alkaen 1000 €.
Esim. MTV3 Tulosruutu 10 kpl x 10 sekuntia (alv 0%):
- Koko Suomi 20 750 €
- Etelä-Karjala 1141 €
- Etelä-Savo 1141 €
- Keski-Pohjanmaa 1245 €
- Keski-Suomi 1556 €
- Kemi-Tornio 830 €
- Kymenlaakso 1453 €
- Lappi 934 €
- Oulu 2034 €
- Pirkanmaa 2905 €
- Pohjanmaa & Etelä-Pohjanmaa 1868 €
- Pohjois-Karjala 1349 €
- Pohjois-Savo 1660 €
- Päijät-Häme 1971 €
- Satakunta 1245 €
- Uusimaa 9130 €
- Varsinais-Suomi 2490 €
Markkinoinnin lisääminen kasvattaa liikevaihtoa