Yritystulkin markkinointibudjetilla hallitset markkinoinnin menoja ja aikataulutat markkinointitoimet.

Ohjelma laskee markkinoinnin osuuden prosentteina liikevaihdosta, jolloin näet markkinoinnin toimivuuden. Myöhemmn voit tarkistaa, paljonko liikevaihto kasvoi, kun markkinointia lisättiin.

Esimerkkejä isojen yhtiöiden markkinointipanostuksista eri aloilta (%/liikevaihto)

  • Autokauppa 3 %
  • Elintarvikevalmistaja 3 - 4 %
  • Kodinkonekauppa 3 %
  • Päivittäistavarakaupat 1 - 3 %
  • Rautakaupat 1 - 2 %
  • Leipomot 10 - 20 %

Radion ja verkkosivujen mainoshintoja (alv 0 %)

  • Valtakunnalliset kaupalliset radiot (mainos arkena, klo 6 - 21): suosituimmat kanavat 100 - 450 €/30 sek mainos. Myydään yleensä kohderyhmäkauppana, jolloin mainos soi eri radiokanavilla. Mainoksen tekokustannukset alkaen 200 €.
  • Paikallisradiot: hinnoittelu n.16 - 60 €/30 sek ja yleisesti mainos tehdään samaan hintaan.
  • Digitaalinen markkinointi: Hakusanamainonta netissä (esim. Google): perustuu klikkihinnoitteluun (CPC) eli maksetaan vain, kun netissä klikataan linkkiäsi. Hinta vaihtelee 0,10 – 10 €/kpl avainsanasta riippuen. Kustannuksia voi rajoittaa asettamalla klikkauksille kappalemääräinen raja.
  • Sosiaalinen media: maksat joko mainosnäytöistä tai ainoastaan mainosta klikanneista. Voit kohdistaa mainoksesi esimerkiksi asuinpaikan, sukupuolen, iän, harrastusten ja kiinnostusten mukaisesti. Voit itse määrittää mainosbudjettisi päivä-, viikko- tai määräkohtaisesti esim. 1 €/päivä tai 30 €/kk, ylärajaa ei ole.
  • Display -mainonta: Banneri 300x600 iltalehti.fi -verkkosivuilla noin 19 €/CPM (1000 mainosnäyttöä), video IS.fi -verkkosivuilla noin 22 €/CPM.

Sanomalehtien ilmoitushintoja (arkisin nelivärisenä alv 0%)

  • Ilmaisjakelulehdet ja paikallislehdet: 0,8 – 2,0 €/pmm, ilmoitus: leveys 3 palstaa (117 - 141 mm) x 180 mm 432 € - 1080 €.
  • Aamulehti: 150 x 42 mm noin 816 - 1020 €, mainos 1/4 sivu 150 x 134 mm noin 2608 - 3260 €.
  • Helsingin Sanomat: 150 x 42 mm noin 1827 € ja 150 x 180 mm noin 8220 € (ma-to tekstissä)
  • Hämeen Sanomat: 150 x 42 mm noin 404 € ja 150 x 180 mm noin 1817 €.
  • Kaleva: 150 x 42 mm noin 632 € ja 1/4 sivu 150 x 180 mm noin 2434 €.
  • Lapin Kansa: 150 x 42 mm noin 503 € ja 150 x 180 mm noin 2050 €.
  • Maaseudun Tulevaisuus: tekstissä väri-ilmoitus noin 4,15 €/pmm. Esim. ilmoitus sisäsivuilla 140 x 180 mm 2241 €.
  • Ilmoittelussa kannattaa hyödyntää toistoalennukset, yleensä vähintään 20 %.

Palstamillimetri (pmm)
Yhden palstan levyinen ja millimetrin korkuinen tila sanomalehdessä. Palstan leveys normaalisti 39 - 47 mm.
Ilmoituksen hinnan laskeminen: millihinta x palstaluku x korkeus milleinä.

Videomainonta

Liikkuvaa kuvaa käytetään mainonnassa yhä enemmän ja varsinkin tavoiteltaessa nuorempaa kohderyhmää. Mainosvideoiden hinnat 1000 - 10 000 €. Lyhyt ammattilaisen tekemä mainosvideo noin 2000 - 3500 €.

  • YouTube: 30 sek mainos kohdennettuna noin 0,05 - 0,10 €. Katsoja voi 5 sekunnin katsomisen jälkeen ohittaa mainoksen tai jatkaa sen katsomista. Maksat vain jos mainoksesi katsotaan kokonaan (tai vähintään 30 sek).

TV-mainonta myydään yleisesti kohderyhmäkauppana jolloin hinta vaihtelee suuresti ajankohdan, alueellisuuden ja toistojen mukaan. Mainoksen tekeminen alkaen 1000 €.

Esim. MTV3 Tulosruutu 10 kpl x 10 sekuntia (alv 0%):

  • Koko Suomi 20 750 €
  • Etelä-Karjala 1141 €
  • Etelä-Savo 1141 €
  • Keski-Pohjanmaa 1245 €
  • Keski-Suomi 1556 €
  • Kemi-Tornio 830 €
  • Kymenlaakso 1453 €
  • Lappi 934 €
  • Oulu 2034 €
  • Pirkanmaa 2905 €
  • Pohjanmaa & Etelä-Pohjanmaa 1868 €
  • Pohjois-Karjala 1349 €
  • Pohjois-Savo 1660 €
  • Päijät-Häme 1971 €
  • Satakunta 1245 €
  • Uusimaa 9130 €
  • Varsinais-Suomi 2490 €
Markkinoinnin lisääminen kasvattaa liikevaihtoa