Det är lätt att göra beräkningar i ett redan befintligt företag jämfört med att företaget skall påbörja sin verksamhet med att tillverka sina egna produkter endera på basen av beställningar eller genom att sälja egna produkter direkt till den slutliga användaren. Man måste vid prissättningen, utöver de direkta kostnaderna, dessutom kunna ta i betraktande följande faktorer som indirekt förhöjer priset på den produkt som tillverkas. Dessa kostnader bör sättas på produktens försäljningspris. S.k. allmänna kostnader utgörs av
Exempel
Företaget börjar tillverka olika dynor, som används vid inredningar.
Utvecklingsbolaget har passliga produktionsutrymmen, vilkas hyra uppgår till endast 4 €/kvadratmeter. Utrymmet i hallen uppgår till hundra kvadratmeter, varför man kan placera dit de tänkta 4 arbetstagarna utöver företagaren. Företagaren själv tänker att ta del i produktion en fjärdedel av sin arbetstid. Försäljning och administration tar den övriga arbetstiden. Även maskinerna måste anskaffas och dem tror hon sig kunna finna begagnade till ett pris om 35 000 € moms 0 %. En del av maskinerna är gammalmodiga, varför de måste förnyas inom de närmaste åren. Företagaren besluter, att maskinerna måste kunna betalas helt inom fyra år. Företagaren har beslutat om en lön för arbetskraften som uppgår till 12 €/timme. Lön måste i Finland utbetalas för 2150 timmar och då semestrarna avdrags blir nettoarbetstiden 1750 timmar.
Årsutgifterna är följande
KOSTNADSFAKTOR | KOSTNAD PER ÅR |
---|---|
1. Arbetstagarnas löner med sidokostnader | 148 028 € |
2. Frånvarokostnader | 11 842 € |
3. Industrihallens hyra | 4 800 € |
4. Industrihallens driftskostnader | 2 400 € |
5. Symaskinernas kapitalkostnader | 14 600 € |
6. Underhållskostnader för maskiner | 2 920 € |
7. Kontors- m.fl. kostnader | 3 500 € |
8. Stinas direktörslön | 40 500 € |
KOSTNADER SAMMANLAGT | 228 590 € |
ÅRSKOSTNADEN PER ARBETSTIMME | 228 590 €/(4,25 X 1750 timmar = 30,73 € |
Detta pris täcker alla kostnader men företaget förblir ännu utan vinst. Vinsterna i finländska företag varierar mellan 4 – 15 %, varför 15 % inte är för mycket företagaren.
12,80 € x 100 / (100-15) = Produktens pris blir således 15,05 € utan mervärdesskatt.
Eftersom priset känns högt beslutar sig företagaren för att granska prisets riktighet som en försäljningsbidragsgranskning. Företagaren vet, att en medelförsäljningsbidragsprocent är 30, som företagaren beslutar att använda sina beräkningar. Uträkningen ser ut som följer:
Direkta tillverkningskostnader 10,07 €
Då försäljningskravet uppgick till 30 %, är priset (100 x direkta kostnader)/ (100 – FÖRSÄLJNINGSBIDRAGET) dvs. (100 x 10,07 €)/(100 – 30) = 14,38 €.
Fulltäckande försäljningspris är något dyrare än om man skulle ha räknat ut det på basen av försäljningsbidraget.
Copyright 2015 JDC Kehitys Oy - All Rights Reserved - Om cookies
Emme vastaa virheellisten tietojen aiheuttamista vahingoista.