Toimiva ja sujuva taloushallinto säästää aikaa varsinaiselle liiketoiminnalle.

Perusasioita

Yritystoiminnassa on tärkeää pitää omat ja yrityksen rahat erillään sekä kerätä kuitit ostoista. Toiminimissä ja henkilöyhtiöissä on kaikkien rahojen pitäminen yhdessä pussissa varsin yleistä. Kirjanpidossa yrityksen ja yrittäjän menot eritellään. Em. tapaa helpompi ja yrittäjän oman taloudenpidon kannalta parempi tapa on perustaa yrittäjälle henkilökohtainen pankkitili kortteineen, jonne siirretään kuukausittain yrityksen tililtä rahaa palkan tapaan. Vastaavasti yrityksen ostot tehdään yrityksen luotto-/pankkikortilla. Ylimääräisiä pankkikuluja tulee, mutta ne tulevat takaisin tilitoimiston laskun pienentymisenä.

  • Pankkitilillä olevista rahoista vain enintään 80 % on käytettävissä liiketoimintaan, sillä loput on varattava veroluontoisiin maksuihin.
  • Tarkista luottotiedot, ennen kuin lupaudut myymään laskuun. Seuraa asiakkaasi maksukäyttäytymistä ja aseta luotolle aina joku limiitti. Limiitin ylittyessä odota maksu ennen lisätoimituksia.
  • Vähittäiskaupassa ei kannata myydä koskaan laskuun! Tee vain käteiskauppaa rahalla/pankkikortilla tai luottokorttikauppaa, sillä lähes kaikilla asiakkailla kortti on olemassa.
  • Kun otat lainaa konehankintaan, aseta laina-aika yhtä pitkäksi kuin on koneen taloudellinen käyttöikä. Kone voi kestää vaikka 20 vuotta, mutta taloudellinen käyttöikä enintään 8 vuotta. Poistoaikaa pidemmät laina-ajat tuottavat myöhemmin vaikeuksia.
  • Lainaa ottaessasi älä ota lyhennysvapaita vuosia enempää kuin yksi! Vapaat vuodet kostautuvat myöhemmin korkeampina lainanlyhennysmaksuina ja antavat väärän kuvan rahojen riittävyydestä.

Rahoituskulujen minimoiminen

Yritystoiminnan vakiinnuttua ja osoittauduttua tulokselliseksi pankin rahoitusosuus yleensä kasvaa. Pankit ovat erityisen kiinnostuneita yrityksen maksuliikenteestä, johon heillä on tarjota monia käytännön työtä helpottavia ratkaisuja. Sähköinen laskutus on tätä päivää erityisesti niissä yrityksissä, joissa laskuja tehdään kuukaudessa satoja. Pankkilainan ehtona on tietysti turvaava vakuus, jonka järjestäminen käy yrityksen vaurastuessa entistä helpommaksi. Tällöin rahoituskulut jäävät tuntuvasti Finnveran normaalia investointi- ja käyttöpääomaluottoa edullisemmaksi.

Minimoidaksesi rahoituskulut ja varmistaaksesi rahoituksen järjestymisen toimi seuraavasti:

  1. Tavoittele pankin kanssa kokonaisrahoitusta, johon sisältyvät yrittäjän henkilökohtaiset lainat, yrityksen maksuliikenne, lainarahoitus ja rahoitusyhtiöiden rahoitussopimukset. Kullakin pankkiryhmällä on omat rahoitusyhtiökytkentänsä.
  2. Usean pankin käyttäminen nostaa rahoituskuluja ja vaikeuttaa vakuusjärjestelyjä.
  3. Yrityksen ja yrittäjien henkilökohtaisten vakuutusten ottaminen pankkiryhmän kanssa yhteistyössä olevasta tai omistamasta vakuutusyhtiöstä edistää edullisen rahoitusratkaisun aikaansaantia.
  4. Pyri pitkäaikaisiin pankkisuhteisiin, sillä huonon päivän tullen siitä on etua.
  5. Älä yritä huijata pankkiasi tai mitään muutakaan rahoittajaa, sillä vain avoin yhteydenpito rahoittajiin takaa oikeudenmukaisen asiain hoidon myös vastapuolen taholta.
  6. Vaikeuksien ilmaantuessa ota yhteys rahoittajaan viikko – kaksi ennen lainan seuraavaa eräpäivää, niin lainan maksuohjelmaa voidaan vielä muuttaa. Tämä on tärkeää siksi, että Suomen Asiakastieto Oy ei rekisteröi kohdaltanne kielteistä maksutapakäyttäytymistä.