Yritystulkin markkinointibudjetilla hallitset markkinoinnin menoja ja aikatauluta markkinointitoimet.

Ohjelma laskee markkinoinnin osuuden prosentteina liikevaihdosta, jolloin näet markkinoinnin toimivuuden. Paljonko liikevaihto kasvoi, kun markkinointia lisättiin.

Esimerkkejä isojen yhtiöiden markkinointipanostuksista eri aloilta (%/liikevaihto)

  • Autokauppa 3 %
  • Elintarvikevalmistaja 3 - 4 %
  • Kodinkonekauppa 3 %
  • Päivittäistavarakaupat 1 - 3 %
  • Rautakaupat 1 - 2 %
  • Leipomot 10 - 20 %

Radion, TV:n ja verkkosivujen mainoshintoja (ALV 0 %):


  • Valtakunnalliset kaupalliset radiot (mainos arkena 30 sekuntia, klo 6 - 21): Radio Nova 140 - 445 €, Iskelmä-radiossa valtakunnallisesti 117 - 285 € ja NRJ 56 -104 €. Mainoksen tekokustannukset lisähintaan, hinnat alkaen 200 €.
  • Paikallisradiot: hinnoittelu n.16 - 60 €/30 sek ja yleisesti mainos tehdään samaan hintaan.
  • TV-mainonta: Mainonta myydään yleisesti kohderyhmäkauppana jolloin hinta vaihtelee suuresti ajankohdan, alueellisuuden ja toistojen mukaan. Esim. MTV3 15 kpl mainosta kesto 1,5 viikkoa hinnat noin: Uusimaa 22043 €, Keski-Suomi 3763 €, Oulu 5108 €, Lappi 2419 €. Mainoksen tuotanto alkaen 1000 €.
  • Digitaalinen markkinointi: Hakusanamainonta netissä (esim. Google): perustuu klikkihinnoitteluun (CPC) eli maksetaan vain, kun netissä klikataan linkkiäsi. Hinta vaihtelee 0,10 – 10 €/kpl avainsanasta riippuen. Kustannuksia voi rajoittaa asettamalla klikkauksille kappalemääräinen raja.
  • Sosiaalinen media: maksat joko mainosnäytöistä tai ainoastaan mainosta klikanneista. Voit kohdistaa mainoksesi esimerkiksi asuinpaikan, sukupuolen, iän, harrastusten ja kiinnostusten mukaisesti. Voit itse määrittää mainosbudjettisi päivä-, viikko- tai määräkohtaisesti esim. 1 €/päivä tai 30 €/kk, ylärajaa ei ole.
  • YouTube: 30 sek mainos kohdennettuna noin 0,05 - 0,10 €. Katsoja voi 5 sekunnin katsomisen jälkeen ohittaa mainoksen tai jatkaa sen katsomista – maksat vain jos mainoksesi katsotaan kokonaan (tai vähintään 30 sek).
  • Display -mainonta: Bannerimainonnassa käytetään yleisesti CPC -hinnoittelua (Cost per Click). CPC-hinta tarkoittaa hintaa näyttökertaa kohti. Esim. ”Torni” 200x900px Iltasanomien www -etusivun laidassa hinta noin. 6,5 €/klikkaus. Näyttökertojen määrän voit itse valita.

Ohjeellisia sanomalehtien ilmoitushintoja (ALV 0 %):


  • Ilmaisjakelulehdet ja tilatut paikallislehdet: noin 0,8 – 2,0 €/pmm.
  • Aamulehti: esim. ilmoitus arkisin sisäsivuilla 150 x 42 mm hinta noin 816 - 1020 €, mainos 150 x 88 mm hinta noin 1712 - 2140 €.
  • Helsingin Sanomat: esim. ilmoitus arkisin sisäsivuilla osastosta riippuen 150 x 42 mm noin 1731 - 2129 € ja 150 x 88 mm noin 3708 - 4560 €.
  • Hämeen Sanomat: esim. ilmoitus arkisin 150 x 42 mm hinta noin 380 € ja 150 x 88 mm hinta noin 856 €.
  • Kaleva: esim. ilmoitus arkisin sisäsivuilla 150 x 42 mm noin 672 € ja 150 x 88 mm noin 1307 €.
  • Lapin Kansa: esim. ilmoitus arkisin sisäsivuilla 150 x 88 mm noin 991 € ja 150 x 42 mm noin 473 €.
  • Maaseudun Tulevaisuus: tekstissä neliväri-ilmoitus noin 4,55 €/pmm.
  • Ilmoittelussa kannattaa hyödyntää toistoalennukset, yleensä vähintään 20 %.

Palstamillimetri (pmm)
Yhden palstan levyinen ja millimetrin korkuinen tila sanomalehdessä.
Ilmoituksen hinnan laskeminen: Millihinta x palstaluku x korkeus milleinä.

markkinoinnin lisääminen kasvattaa liikevaihtoa