Yrityksen rekisteröinnin jälkeen on varsinaisen yritystoiminnan aloittamiseen liittyen vielä tehtävä joukko toimenpiteitä ja opeteltava yrityksen pyörittämiseen liittyviä perusasioita.

Yritystoimintaa käynnistettäessä varaudutaan riskeihin ottamalla yritykselle, yrittäjälle ja henkilökunnalle joukko vakuutuksia erilaisten riskien kattamiseksi. Osa vakuutuksista on vapaaehtoisia, osa pakollisia.

Tehtävät yritystoimintaa käynnistettäessä


  1. Vakuutusten ottaminen
  2. Toimitilojen käyttöluvat, tarkastukset ja vuokrasopimus
  3. Opettele palkanmaksusta aiheutuvat sivukulut
  4. Työsopimusten laatiminen
  5. Verojen ja työnantajasuoritusten maksaminen
  6. Kirjanpidon järjestäminen
  7. Pankkitilin avaaminen
  8. Laskuttaminen
  9. Työttömyysturvan järjestäminen
  10. Työterveyshuollon järjestäminen
  11. Liittyminen järjestöihin